ילד עצוב מכין שיעורי בית

הפרעת קשב וריכוז


הפרעת קשב וריכוז – כיצד ניתן לעזור לילד במסגרת מערכת החינוך

מאת נמרוד צפריר פסיכולוג קליני וחינוכי מומחה מנהל מכון אורנים גבעתיים

דמיינו כי אתם צופים בסרט כשלפתע בוקעים רעשים חזקים הדירה הסמוכה בה מתקיים שיפוץ, המונעים מכם להתרכז בעלילה. האם קרה לכם שניסיתם להסביר דבר מה שוב ושוב אך ללא הועיל והצד השני לא הבין במדויק מה אתם רוצים לומר?
כמה פעמים נקלעתם לסיטואציה חברתית בה מתקיימות אינספור שיחות מסביבכם ולא היה לכם עם מי לדבר?
סיטואציות אילו הנן שכיחות עבור ילדים, נוער ומבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות במסגרות החינוכיות.
כיצד ניתן לעזור לילד ולמערכת החינוכית בה הוא נמצא להתאים את הסביבה החינוכית לצרכי הילד ?

על מנת לקדם תלמידים אלוולאפשר להם להתקדם ולבטא את כישוריהם באופן מיטבי על בית הספר לספק סביבה לימודית תומכת. כאשר בונים תכנית לימודים תומכת חשוב להסתכל על צרכי התלמיד משלושה היבטים התלויים זה בזה: היבט לימודי, היבט חברתי והיבט רגשי
.שיתוף פעולה בין הצוות החינוכי להורים הינו גורם קריטי להצלחת התכנית או לכישלונה. העיקרון המרכזי שיש לתת עליו את הדעת הוא הצורך בהתאמת הסביבה הלימודית לצרכי התלמיד. חדר מורים בעל ידע עדכני ולומד המגויס לקידום הילד יביא לתוצאות טובות ומהירות יותר.
כאשר התרבות הארגונית של ביה"ס היא שימוש בחיזוקים חיוביים כשגרה היישום וההחזקה של תכניות לעיצוב התנהגות יעילים יותר. הרבה פעמים נמצא שילדים אלה יבלטו במקצועות ובתחומי ידע כגון: אמנות, ציור, משחק, שירה , כדורגל, אתלטיקה , דיבור מול קהל, מנהיגות, היסטוריה ועוד. תחומים אלו לא נמדדים במבחנים הנהוגים בבית ספר כמו שפה ומתמטיקה. מחנכים ומורים שנותנים מקום לכישרונות אלו ומדגישים אותם ללא קשר להישגים הלימודיים יתרמו לילד, יעלו את דימויו העצמי ויעצימו את תחושת המסוגלות שלו ובעקיפין גם יתרמו להעלאת המוטיבציה בתחום הלימודי.

יש מספר דרכים בהן ניתן לעזור לילדים בעלי קשיי קשב וריכוז ההולכים לאיבוד בשיעור, לדוגמה כמה מהן:

  • לשים דגש על צורת הישיבה וליד מי הילד יושב: מומלץ כי הילד ישב בקדמת הכתה, ליד המורה, על מנת שהמורה יוכל לעזור לו בהתארגנות ובמיקוד הקשב. מומלץ מאוד שעזרה זו תעשה ע"י סימן מוסכם בין המורה לילד כמו נגיעה קלה בכתף, נקישה על השולחן או תנועה מסוימת, ולא ע"י הערה פומבית הנתפסת לעיתים קרובות ע"י הילד כנזיפה ואף כהשפלה. כמו כן רצוי, במידה ויושבים בזוגות או בקבוצות שהילד יהיה בסביבה רגועה עד כמה שניתן.
  • כתיבה על הלוח: כתיבת ההוראות באופן ברור על הלוח על מנת שלא להקשות על ההתארגנות והזכירה של המטלות.
  • סביבה מארגנת בשיעור לדוגמא, כתיבת הנושאים על הלוח עוזרת לתלמיד ועוזרת להתמקד בחומר הנלמד.
  • הקנייה של אסטרטגיות ארגון וזיכרון פעמים רבות ילדים אלה שוכחים להוציא ציוד, לרשום את שיעורי הבית וכד'. שימוש בכרטיסי ניווט של התארגנות יכולים מאוד לעזור לילדים אלה.
  • קופסת חפצים/עזרים בכתה, כמו "מר גמיש" או קובייה הונגרית, על מנת שילד שמתקשה להתרכז יוכל לעשות במשהו בידיו, ואז הצורך לפעילות מוטורית אחרת, כמו דיבור עם חברים או הסתובבות בכתה, יורד. הילד יכול לבחור מתוך קופסא זו חפץ שמרגיע אותו.
  • תיווך: ילדים בעלי קשיי קשב נתרמים מאוד מתווך פרטני או בקבוצות קטנות. בסביבת למידה שכזו הם מצליחים להתרכז טוב יותר מאשר בסביבה הרועשת של הכתה. במידה וניתן, ומבלי שהדבר ייתפס כמשהו שניתן לתלמידים חלשים (והרי גם זה עניין של תווך), יש לתת את העזרה הזו לילדים הזקוקים לכך
  • בקרה וחשיבה מחדש: ילדים עם קשיי קשב וריכוז מתקשים בדרך כלל לעשות בקרה על התוצרים של הלמידה. חשוב שהמורה ישים דגש על לימוד הכולל מתן אסטרטגיות התארגנות, ואסטרטגיות לבקרה על פעולות הלמידה השונות.
  • אמונה בהצלחת הילד ובכוחותיו: על המורה למצוא את התחומים בהם הילד חזק, לעודדו ולשבח את הישגיו בתחומים אלה. קשיי קשב וריכוז יוצרים פעמים רבות קשיים וחוויית כישלון בלמידה, מה שפוגע מאוד בדימויו העצמי של הילד. בנוסף ולא פחות חשוב, מורים אלו יהוו עוגן עבור הילד ויהיו לדמויות משמעותיות היכולות להשפיע על תפיסתו את בית-הספר ולהפוך חווית כישלון להצלחה!
תמונה להמחשת שירותים - אבחוני קשב וריכוז ממוחשבים
תמונה להמחשת שירותים - אבחוני קשב וריכוז ממוחשבים